• Home
  • Stadsbouwmeester
  • Boek
  • 01 – Transformatie
  • 02 – Van gedeelde naar ongedeelde stad
  • 03 – Gebiedsvisies
  • 04 – Knooppunten – stationsgebieden
  • 05 – Entree stad: Haarlem-Oost
  • 06 – Spaarneoevers – ten noorden van de Prinsenbrug
  • 07 – Visie spoorzone zuidwest – visie Westrand
  • 08 – Structuurvisie openbare ruimte – SOR
  • 09 – Regio
  • 10 – Prijsvragen – symposia
  • Menu Menu
Alle 10

Mobiliteit

Haarlem Centraal

thumbnail of HAARLEM 2012 scans TFR station Spaarnwoude

TFR Station Spaarnwoude

thumbnail of TFR_Assist_haarlem_spaarnwoude1

Taskforce Ruimtewinst Haarlem Spaarnwoude

thumbnail of Taskforce_Ruimte_Zuid-Kennemerland_en_IJmond

Taskforce Ruimtewinst Zuid Kennemerland en IJmond

thumbnail of Stationslocaties

Stationslocaties

thumbnail of SchemaHOV-SlowTraffic

Schema HOV & Slow Traffic

Oost West Radiaal

thumbnail of KaartHaarlemCentraal

Kaart Haarlem Centraal

thumbnail of Haarlem-Oost – Oostpoort

Oostpoort

KNOOPPUNTEN – STATIONSGEBIEDEN

Haarlem ligt op een simpele vervoersknoop: de lijn Alkmaar-Amsterdam ( Kennemerlijn) , de lijn Amsterdam-Leiden-Rotterdam. De stationsgebieden voor de agglomeratie met circa vierhonderd duizend inwoners zijn niet toereikend genoeg en bijzonder gedateerd. De fascinerende tramtracés zijn in de zestiger jaren helaas gesloopt ten faveure van de bus. Het bijbehorende hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) netwerk heeft nu overlappingen, levert veel overlast op en is bovendien inefficiënt. Het busverkeer is vooral gefocust op station Haarlem Centraal met te weinig ruimte om al het OV en HOV te faciliteren. Het monumentale station uit het begin van de vorige eeuw is ontworpen en gemaakt op de schaal van de toen aanwezige stad met een prachtige stationsstraat. Aangezien het belangrijkste probleem de eigenaren c.q. opdrachtgevers is (NS en Provincie), heeft de wens van de stadsbouwmeester om te starten met toekomstvisies voor de knooppunten hem er toe gebracht om direct aan beide partijen adviezen te vragen met betrekking tot de gebiedsontwikkelingen rond de knooppunten en stations. Eerst in 2009 met de Task Force Ruimtewinst, station Haarlem-Spaarnwoude, en later met de Task Force Ruimtewinst Zuid-Kennemerland IJmond, knooppuntontwikkeling. De NS werd gevraagd om samen met de gemeentes in Zuid-Kennemerland ateliers te organiseren op belangrijke sleutelprojecten. Er lagen en liggen vele kansrijke oplossingen waarbij ruimtelijk ontwerp een fantastisch middel kan zijn om te groeien naar een toekomstbestendig, multimodaal netwerk. Bijvoorbeeld een opstart van een ontwikkeling van station Haarlem Noord in de nabijheid van de Extranhal, het station als een hub naar de Kennemerduinen en het strand via Bloemendaal.Daarnaast ook de mix van Heavy-Rail NS en Light Rail op de route Haarlem-Zandvoort-Bloemendaal aan Zee met kleine tussenstations een mogelijkheid zijn. Last but not least de mogelijke verschuiving van de intensiteit rond Haarlem centraal naar Haarlem Oost(poort) zodat een mogelijke Light-Rail Velsen-Schiphol-Haarlem direct aansluit op Hoofddorp enSchiphol, en indirect op het Metropolitaanse netwerk met onder andere de Noord-Zuidlijn.

Aangezien het hier gaat om verschillende opdrachtgevers (NS, ProRail, Provincie, gemeentes) met verschillende belangen, prioriteiten, agenda’s en budgetten en de daarbij behorende macht, zijn de meeste adviezen en visies van de stadsbouwmeester nog onderweg, under-construction. In de tussentijd blijft de bevolking groeien en neemt de weerstand tegen de lawaaierige (dubbeldeks) bussen toe.

LInk naar:TRANSFORMATIE
01

TRANSFORMATIE
 

LInk naar:VAN GEDEELDE NAAR ONGEDEELDE STAD
02

VAN GEDEELDE NAAR ONGEDEELDE STAD

LInk naar:GEBIEDSVISIES HAARLEM
03

GEBIEDSVISIES
 

LInk naar:KNOOPPUNTEN – STATIONSGEBIEDEN
04

KNOOPPUNTEN – STATIONSGEBIEDEN

LInk naar:ENTREE STAD: HAARLEM-OOST
05

ENTREE STAD:
HAARLEM-OOST

LInk naar:SPAARNEOEVERS – TEN NOORDEN VAN PRINSENBRUG
06

SPAARNEOEVERS – TEN NOORDEN VAN PRINSENBRUG

LInk naar:VISIE SPOORZONE ZUIDWEST – VISIE WESTRAND
07

VISIE SPOORZONE ZUIDWEST – VISIE WESTRAND

LInk naar:STRUCTUURVISIE OPENBARE RUIMTE – SOR
08

STRUCTUURVISIE OPENBARE RUIMTE – SOR

LInk naar:REGIO
09

REGIO
 

LInk naar:PRIJSVRAGEN – SYMPOSIA – PUBLICATIES
10

PRIJSVRAGEN – SYMPOSIA – PUBLICATIES
 

Contact

Max van Aerschot – architect urbanist

Jansstraat 53,
2011 RV Haarlem
info@stadsbouwmeesterhaarlem.nl

© Copyright - Max van Aerschot
Scroll naar bovenzijde