KNOOPPUNTEN – STATIONSGEBIEDEN
Haarlem ligt op een simpele vervoersknoop: de lijn Alkmaar-Amsterdam ( Kennemerlijn) , de lijn Amsterdam-Leiden-Rotterdam. De stationsgebieden voor de agglomeratie met circa vierhonderd duizend inwoners zijn niet toereikend genoeg en bijzonder gedateerd. De fascinerende tramtracés zijn in de zestiger jaren helaas gesloopt ten faveure van de bus. Het bijbehorende hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) netwerk heeft nu overlappingen, levert veel overlast op en is bovendien inefficiënt. Het busverkeer is vooral gefocust op station Haarlem Centraal met te weinig ruimte om al het OV en HOV te faciliteren. Het monumentale station uit het begin van de vorige eeuw is ontworpen en gemaakt op de schaal van de toen aanwezige stad met een prachtige stationsstraat. Aangezien het belangrijkste probleem de eigenaren c.q. opdrachtgevers is (NS en Provincie), heeft de wens van de stadsbouwmeester om te starten met toekomstvisies voor de knooppunten hem er toe gebracht om direct aan beide partijen adviezen te vragen met betrekking tot de gebiedsontwikkelingen rond de knooppunten en stations. Eerst in 2009 met de Task Force Ruimtewinst, station Haarlem-Spaarnwoude, en later met de Task Force Ruimtewinst Zuid-Kennemerland IJmond, knooppuntontwikkeling. De NS werd gevraagd om samen met de gemeentes in Zuid-Kennemerland ateliers te organiseren op belangrijke sleutelprojecten. Er lagen en liggen vele kansrijke oplossingen waarbij ruimtelijk ontwerp een fantastisch middel kan zijn om te groeien naar een toekomstbestendig, multimodaal netwerk. Bijvoorbeeld een opstart van een ontwikkeling van station Haarlem Noord in de nabijheid van de Extranhal, het station als een hub naar de Kennemerduinen en het strand via Bloemendaal.Daarnaast ook de mix van Heavy-Rail NS en Light Rail op de route Haarlem-Zandvoort-Bloemendaal aan Zee met kleine tussenstations een mogelijkheid zijn. Last but not least de mogelijke verschuiving van de intensiteit rond Haarlem centraal naar Haarlem Oost(poort) zodat een mogelijke Light-Rail Velsen-Schiphol-Haarlem direct aansluit op Hoofddorp enSchiphol, en indirect op het Metropolitaanse netwerk met onder andere de Noord-Zuidlijn.
Aangezien het hier gaat om verschillende opdrachtgevers (NS, ProRail, Provincie, gemeentes) met verschillende belangen, prioriteiten, agenda’s en budgetten en de daarbij behorende macht, zijn de meeste adviezen en visies van de stadsbouwmeester nog onderweg, under-construction. In de tussentijd blijft de bevolking groeien en neemt de weerstand tegen de lawaaierige (dubbeldeks) bussen toe.
TRANSFORMATIE
VAN GEDEELDE NAAR ONGEDEELDE STAD
GEBIEDSVISIES
KNOOPPUNTEN – STATIONSGEBIEDEN
ENTREE STAD:
HAARLEM-OOST
SPAARNEOEVERS – TEN NOORDEN VAN PRINSENBRUG
VISIE SPOORZONE ZUIDWEST – VISIE WESTRAND
STRUCTUURVISIE OPENBARE RUIMTE – SOR
REGIO
PRIJSVRAGEN – SYMPOSIA – PUBLICATIES