• Home
  • Stadsbouwmeester
  • Boek
  • 01 – Transformatie
  • 02 – Van gedeelde naar ongedeelde stad
  • 03 – Gebiedsvisies
  • 04 – Knooppunten – stationsgebieden
  • 05 – Entree stad: Haarlem-Oost
  • 06 – Spaarneoevers – ten noorden van de Prinsenbrug
  • 07 – Visie spoorzone zuidwest – visie Westrand
  • 08 – Structuurvisie openbare ruimte – SOR
  • 09 – Regio
  • 10 – Prijsvragen – symposia
  • Menu Menu
Alle 7 /Afbeelding 6 /PDF 1
thumbnail of 180115_Waarderpolder Raadsfracties

Waarderpolder Raadsfracties

Bernhardtunnel

KPN toren

thumbnail of As KPN bavo

As KPN Bavo

thumbnail of Schipholweg_kleur

Omgevingsvisie Schipholweg

Omgevingsvisie Conradweg

thumbnail of PRE Amsterdamse Vaart

Amsterdamse Vaart

ENTREE STAD: HAARLEM-OOST

De huidige belangrijke oostelijke stadsentrees zijn om pragmatische redenen aangelegd op routes Oudeweg (voorheen Amsterdamsevaart) en de Schipholweg. Haarlem verdient beter. Het advies van de stadsbouwmeester aan het college om een gebiedsvisie te starten voor de as Haarlem-Amsterdam, de Oost-West-Radiaal, te beginnen in Haarlem, werd gehonoreerd als gebiedsvisie Oostradiaal en is in 2010 unaniem vastgesteld. Dit betekende voor de Amsterdamsevaart in de eerste fase transformatie van een snelweg naar een stadsstraat met veel groen en in de toekomst water: de historische Amsterdamse-trek- vaart, waarbij het een prachtige gracht kan worden. Het betekende automatisch ook dat de nieuwe stadsentree via de Fly-over kwam te liggen op de Oudeweg. Deze verschuiving heeft geresulteerd in aanvullende adviezen om het verkeer op de Oudeweg te splitsen in snelverkeer op de Oudeweg en langzaam verkeer op de, parallel aan de Oudeweg gelegen, Conradweg. Deze Conradweg ligt bovendien nagenoeg op de historische stadsentree van eeuwen geleden ongeveer ter plaatse van de huidige KPN toren: op de as tussen de Bavo en de KPN toren, met andere woorden: op de Conradweg fietsend naar het westen heb je altijd zicht op de Bavo en de Koepel. Voor de Schipholweg heeft de stadsbouwmeester in samenwerking met de ambtelijke organisatie ateliers, stadslabs en ontwerptrajecten georganiseerd om te onderzoeken hoe het immens brede profiel beter benut zou kunnen worden. Met name het MILO project heeft aangetoond wat de (on)mogelijkheden zouden kunnen zijn, ook in relatie tot een eventuele serieuze verbinding met de Westelijke randweg, eerst Mariatunnel en later Kennemertunnel. Deze onderwerpen werden door de stadsbouwmeester als lid van de bestuurlijke stuurgroep ‘bereikbaarheid Zuid- Kennemerland’ ook dikwijls besproken en gepresenteerd aan de wethouders in de regio.

LInk naar:TRANSFORMATIE
01

TRANSFORMATIE
 

LInk naar:VAN GEDEELDE NAAR ONGEDEELDE STAD
02

VAN GEDEELDE NAAR ONGEDEELDE STAD

LInk naar:GEBIEDSVISIES HAARLEM
03

GEBIEDSVISIES
 

LInk naar:KNOOPPUNTEN – STATIONSGEBIEDEN
04

KNOOPPUNTEN – STATIONSGEBIEDEN

LInk naar:ENTREE STAD: HAARLEM-OOST
05

ENTREE STAD:
HAARLEM-OOST

LInk naar:SPAARNEOEVERS – TEN NOORDEN VAN PRINSENBRUG
06

SPAARNEOEVERS – TEN NOORDEN VAN PRINSENBRUG

LInk naar:VISIE SPOORZONE ZUIDWEST – VISIE WESTRAND
07

VISIE SPOORZONE ZUIDWEST – VISIE WESTRAND

LInk naar:STRUCTUURVISIE OPENBARE RUIMTE – SOR
08

STRUCTUURVISIE OPENBARE RUIMTE – SOR

LInk naar:REGIO
09

REGIO
 

LInk naar:PRIJSVRAGEN – SYMPOSIA – PUBLICATIES
10

PRIJSVRAGEN – SYMPOSIA – PRIJSVRAGEN
 

Contact

Max van Aerschot – architect urbanist

Jansstraat 53,
2011 RV Haarlem
info@stadsbouwmeesterhaarlem.nl

© Copyright - Max van Aerschot
Scroll naar bovenzijde