• Home
  • Stadsbouwmeester
  • Boek
  • 01 – Transformatie
  • 02 – Van gedeelde naar ongedeelde stad
  • 03 – Gebiedsvisies
  • 04 – Knooppunten – stationsgebieden
  • 05 – Entree stad: Haarlem-Oost
  • 06 – Spaarneoevers – ten noorden van de Prinsenbrug
  • 07 – Visie spoorzone zuidwest – visie Westrand
  • 08 – Structuurvisie openbare ruimte – SOR
  • 09 – Regio
  • 10 – Prijsvragen – symposia
  • Menu Menu
Alle 8 /Afbeeldingen 8
thumbnail of Van Krimp naar Heftige Groei

Haarlem: Van krimp naar heftige groei

Drijfriemenfabriek / Dantuma

Locatie IMCA-naaimachinefabriek

Kop Figee

Spaarneoever Boardwalk

thumbnail of Transformatie Spaarneoever Oost Plannen

Transformatie Spaarneoever Oost

Hoogtevisie Spaarneoever

Conrad-Storkbrug

SPAARNEOEVERS – TEN NOORDEN VAN PRINSENBRUG

De Spaarne oevers ten Noorden van de Prinsenbrug zijn een heldere, zichtbare erfenis van de ‘gedeelde stad’. Op de westelijke oever dichte, kwalitatief rijke bebouwing met een caleidoscopisch stedelijk beeld van de ontstaansgeschiedenis van het Noordelijk stadsdeel. Gemengde functies en verschijningsvormen op een vrij strakke rooilijn. Een formeel vastgestelde gebiedsvisie -Spaarndamseweg- en een hoogtevisie in voorbereiding. Op de Oostelijke oever bedrijfsgebouwen met nog enkele relicten uit een industrieel tijdperk. Geen continue openbare oever en/of rooilijn, geen kwalitatieve kade randen, maar wel een amorfe verzameling anonieme bouwvolumes, enkele recente ontwikkelingen uitgezonderd, zoals bijvoorbeeld de Rode en Blauwe Baronnen en de herontwikkeling van de Figee hal en de Droste locatie. Het lag voor de hand om, voortbordurend op het door de gemeenteraad vastgestelde Spaarneplan 1993, te gaan werken aan een integrale hoogtevisie voor deze Spaarne oevers. Daarnaast heeft de stadsbouwmeester marktpartijen benaderd en stadslabs georganiseerd met ruimtelijke experts om allianties te kunnen smeden als voorbereiding op gebiedsontwikkeling voor de westelijke en oostelijke oever van het Spaarne. In de adviezen aan het college stond ook de noodzaak om minimaal twee fiets- en voetgangersbruggen te maken over het Spaarne tussen Prinsenbrug en Schoteroogbrug. Deze bruggen voor langzaam verkeer zouden naast aantoonbaar betere bereikbaarheid ook meer ruimte voor het overige verkeer generen op de bestaande bruggen, met name Waarderbrug en Prinsenbrug. Op de Waarderbrug zou zelfs weer tweerichtings autoverkeer passen na het verplaatsen van het langzaam verkeer naar de geplande Storkbrug tegenover de Paul Krugerkade. Het Spaarne is ter hoogte van Figee ongeveer zestig meter en bij de Waarderbrug ongeveer honderdtien meter breed. Het idee om de breedte integraal op zestig meter te houden zou een drijvend eiland kunnen opleveren voor circa zestig hybride, zelfvoorzienende woningen. Het convenant met de Industrie Kring Haarlem (IKH) waarin opgenomen ‘geen woningbouw in de Waarderpolder’ zal deze planvorming de komende tien jaar waarschijnlijk nog gijzelen.

LInk naar:TRANSFORMATIE
01

TRANSFORMATIE
 

LInk naar:VAN GEDEELDE NAAR ONGEDEELDE STAD
02

VAN GEDEELDE NAAR ONGEDEELDE STAD

LInk naar:GEBIEDSVISIES HAARLEM
03

GEBIEDSVISIES
 

LInk naar:KNOOPPUNTEN – STATIONSGEBIEDEN
04

KNOOPPUNTEN – STATIONSGEBIEDEN

LInk naar:ENTREE STAD: HAARLEM-OOST
05

ENTREE STAD:
HAARLEM-OOST

LInk naar:SPAARNEOEVERS – TEN NOORDEN VAN PRINSENBRUG
06

SPAARNEOEVERS – TEN NOORDEN VAN PRINSENBRUG

LInk naar:VISIE SPOORZONE ZUIDWEST – VISIE WESTRAND
07

VISIE SPOORZONE ZUIDWEST – VISIE WESTRAND

LInk naar:STRUCTUURVISIE OPENBARE RUIMTE – SOR
08

STRUCTUURVISIE OPENBARE RUIMTE – SOR

LInk naar:REGIO
09

REGIO
 

LInk naar:PRIJSVRAGEN – SYMPOSIA – PUBLICATIES
10

PRIJSVRAGEN – SYMPOSIA – PUBLICATIES
 

Contact

Max van Aerschot – architect urbanist

Jansstraat 53,
2011 RV Haarlem
info@stadsbouwmeesterhaarlem.nl

© Copyright - Max van Aerschot
Scroll naar bovenzijde